6-9 februari 2015

2014/15 Fulham - Blues

Svenska Blues vid Themsen, 6-9 februari 2015. Fulham, 7/2 (A)

Denna gång har jag fått äran att återberätta en av alla resor Svenska Blues gör varje år. Mitt namn är Simon och jag är relativt ny i supporterföreningen. Jag som är ett stort hockey-fan med ganska lite erfarenhet av fotboll, utöver mina år som ungdomsspelare i Sala, ska försöka ge min blick på hur härligt det kan vara att åka med Svenska Blues på en fotbollsweekend.

Jag tillhör ”Göteborgsgrenen” av föreningen och packade min väska i Göteborg för att möta upp alla Stockholmare på plats i London för att se Fulham möta Birmingham.

Svenska Blues at Craven Cottage
Väl framme på Landvetter i relativt brådskande tid höll jag på att hamna i kris då jag njöt lite för mycket i min ensamhet på Landvetter. Men allt gör som det alltid brukar göra, det ordnade sig och jag kunde till slut pusta ut i min flygstol. Flygresan var nästan en enda dimma innehållandes mat och dryck… och jag slets tillbaka till verkligheten av en rejäl duns när planet landade på Heathrow under den sena fredagseftermiddagen.

Efter en skön tur på tuben var jag till slut framme i Hammersmith där jag efter en snabb guidning lyckades lokalisera gänget på The William Morris i närheten av stationen. Jag hann inte mer än ta av mig jackan innan det var dags för att avnjuta den första pinten brittisk ale. Jag pustade ut och ställde in skallen på semester-mode. De andra redogjorde lyriskt för besöken på The Swan samt vackra The Dove och Blue Anchor utmed Themsen tidigare under dagen.
Kvällen blev lugn med middag på en italienare Capri som låg strax över vägen från vårt hotell i lugna Hammersmith i västra London. Visst märktes det att prisnivån var högre här än ”hemma” i Brum. För att inte tala om nivån inne i centrala London.

Med fokus på lördagens match ägnades först förmiddagen åt promenad i området kring Knightsbridge. Givetvis besöktes diverse pubar för att se till att vätskebalansen var okey.
Ett snabbt ombyte på hotellet för att komma i matchstämning, sedan möttes flera i gänget upp på den trevliga puben The Crabtree vid Themsens strandkant där både hemma- och bortasupportrar med god stämning skålade sida vid sida. Därefter var det dags för en sån där klassisk promenad, som känns så typiskt för engelsk fotboll, sista biten till arenan.
Väl framme vid anrika Craven Cottage slöt övriga av de tillresta i Svenska Blues inklusive andra halvan av göteborgsgrenen (Eric). Dessutom hade vi extra support från finska vänner. Tillsammans med nära vänner från Brum intog vi läktaren där vår närvaro signalerades med den flagga som alltid varit med Svenska Blues överallt och även synts i både tv och tidningar.
Svenska Blues at Craven Cottage
Tillsammans med drygt 3200(!) tillresta Bluenoses från Brum var vi med om en fantastisk stämning på bortaläktaren. Från vår position beskådades både fotboll och segelbåtar på Themsen!
Matchen i sig var till och med för mig som svårflörtad en väldigt händelserik tillställning med bra fart och många chanser åt båda hållen, men framför allt för Blues! Det sorgliga var väl att det inte blev en klasseger utan bara 1-1 pga. allt för många missade chanser för hjältarna i royal blue.
”Banketten” hölls i China Town innan kvällen toppades med besök på Euston Tap varifrån vi tog farväl av våra engelska vänner inför deras resa tillbaka till Brum.
Söndagen spenderades i riktigt bra vårväder på Londons gator samt ett trevligt besök i gemytliga Greenwich där det inte bara är fina områden och parker utan även tidens nollpunkt. Tyvärr blev en planerad lunch på ett alltför populärt hamburgerhak i Covent Garden inställt. För mycket folk i området där även kvällens BAFTA-gala förbereddes…
Kvällen tillbringade stora delar av gänget på trevligaste sätt då vi var bjudna på middag i Barnes. Det var supporterklubbens egen kock Mats som stod för maten och det levererades av rang! En riktigt lyckad kväll som slutade sent och på topp!
Måndag. Den avslutande dagen fördrevs lugnast möjligt. Men det fanns fortfarande strupar som var lite torra. Vi begav oss till Fuller’s bryggeri för rundvandring och utbildning i ölbryggningens ädla konst.
Det hela avslutades givetvis med en obligatorisk provsmakning av de olika sorterna efter den guidade turen.
Svenska Blues at Fuller's Brewery
Färskare än så här blir inte London Pride! Här hittade vissa snabbare än andra tillbaka till föregående kvälls mjuka form.

Bryggeribesöket tillsammans med en avslutande fish´n chip på The Salutation, var verkligen ett värdigt slut på en riktigt trevlig weekend i London.
En av oss mer inbitna (Eric) begav sig till Brum för att bevista Blues hemmamöte mot Millwall. Tyvärr innebar det inte ett lika trevligt slut. Förlust med 0-1.
Jag som skriver vill passa på att tacka alla som deltog under resan och gjorde den så lyckad! Även ett extra tack till min bror som vågade ha med sig sin yngre bror med alla risker som följer med det.